profielfoto Richard Luit, hoofd Bureau REACH

In dit jaaroverzicht blikken we terug op 2023, een jaar waarin vernieuwing en verbondenheid centraal stonden voor Bureau REACH. De REACH-revisie is uitgesteld tot na 2024, maar de vernieuwing van veel andere plannen van de Europese Chemicaliën Strategie zijn al in gang gezet. Denk bijvoorbeeld voor de aanpassing van CLP. Dit alles geeft nieuwe energie voor 2024, maar vraagt ook om verbinding en een integrale aanpak. Daarbij wordt samenwerking met collega’s binnen het RIVM, met beleidsdepartementen en met internationale partners steeds belangrijker.

Terugblikkend op 2023 was ons werk omvangrijk en gevarieerd. We droegen bij aan diverse REACH- en CLP-processen door middel van Nederlandse voorstellen, commentaren en beleidsadviezen. Ik ben trots op de inzet van vele RIVM-collega’s in een breed spectrum van werkgroepen en comités. Dit geldt ook voor hoe we ons in internationaal verband hebben ingezet voor vernieuwing en integratie.

Een van onze meest opmerkelijke prestaties was de indiening van het PFAS-restrictievoorstel in samenwerking met Europese collega's uit Duitsland, Noorwegen, Denemarken en Zweden. Dit is een mijlpaal in ons streven naar het veilig omgaan met chemische stoffen. Ook waren we verheugd over de bevestiging door het Europese Hof van de SVHC-status van de PFAS-stoffen die vrijkomen bij het gebruik van GenX-technologie, waarvoor we eerder een voorstel hadden ingediend.

In 2023 kreeg de revisie van de CLP-verordening vorm. We droegen bij aan de ontwikkeling en implementatie van criteria in bijlage I van CLP en bijbehorende richtsnoeren voor belangrijke nieuwe gevarenklassen voor hormoonverstoring en persistentie. Verder hebben we het Ministerie van VWS geadviseerd bij de onderhandelingen over aanpassing van de wettekst van CLP. Dit heeft onder andere geresulteerd in aanpassingen zoals regulering van online verkoop, aanscherpen van regels voor indeling van stoffen met meerdere bestanddelen, en regels voor levering via hervulstations.

Naast onze betrokkenheid bij de Europese wetgeving, hebben we ons gericht op het valideren van nieuwe of aangepaste testmethoden en introductie van New Approach Methodologies (NAM's) op nationaal en internationaal niveau. Dit heeft als doel het gebruik van proefdieren te verminderen en het vertrouwen in veiligheidsbeoordelingen in het kader van wetgeving te versterken.

Hoewel 2023 ons nog geen herziening van REACH bracht, hebben we tal van ontwikkelingen gezien die richting geven aan ons werk. We blijven ons inzetten voor vernieuwing en integratie, waarbij we onder andere kijken naar het gebruik van kunstmatige intelligentie en NAM's om veiligheidsbeoordelingen te verbeteren.

2024 brengt nieuwe uitdagingen en kansen, en ons werk gaat onverminderd door. Blijf op de hoogte van onze strategie en activiteiten door ons te volgen op LinkedIn en bezoek onze vernieuwde website op Chemischestoffengoedgeregeld.nl.

Ik wens u veel leesplezier.

Richard Luit, Hoofd Bureau REACH